Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 14 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Cíl lidského života a jeho vliv na koncepci ctností
KILBERGR, Pavel
Cíl lidského života je předmětem etiky ctností a odpovídá na otázku o povaze blaženosti, která je posledním cílem lidského konání. Je předmětem jak antické filosofie, tak středověké scholastiky, ve které má zásadní místo Tomášova koncepce ctností. V současné době je zkoumán jak na poli filosofie, tak i teologie. Práce se věnuje problematice povahy posledního cíle skrze uvedení základních pozic v aristotelské a tomistické etice ctností. Skrze rozpracování základních pozic dochází k jasnému rozlišení přirozené a nadpřirozené etiky ctností, která však v rámci Tomášova konceptu tvoří ucelený a propojený systém, který je věrný aristotelské předloze. Tomášova etika ctností je modelovým příkladem pojetí ctnosti, které postihuje plnost imanentního rozměru člověka skrze filosofické poznávání spolu s transcendentním přesahem.
Význam prozíravosti (prudentia) pro sociální práci
VALENTOVÁ, Ella
Tato práce se zabývá pochopením významu prozíravosti pro sociální práci. První část vysvětluje pojmy, jako jsou prozíravost, důvody toho, proč je nutné držet se ve svém jednání středu, ale také to, proč je chápána jako spojnice mezi ostatními ctnostmi. Život člověka je utvářen jeho rozhodnutími a k tomu, aby se rozhodoval správně, mu napomáhá vycvičení v oblasti prozíravosti. Hlubší analýzou se zabýval Tomáš Akvinský, který rozdělil prozíravost do integrálních částí, které musí spolupůsobit, aby vznikl dokonalý úkon dané ctnosti. Díky těmto částem lze názorně předvést jejich využitelnost v životě člověka. Druhá část popisuje zavádění integrálních částí do praxe sociální práce. V této části se také nachází kazuistika, která má sloužit jako konkrétní příklad jejich využití v praxi. Sociální pracovník navíc získává zkušenosti na základě prožitých situací, které slouží jako poučení, což může ovlivnit jeho další rozhodování v budoucnosti.
Ctnosti podle Piepera
Tomiczková, Hana ; Fošum, Jan (vedoucí práce) ; Jinek, Jakub (oponent)
1 Bibliografická citace Ctnosti podle Piepera [rukopis]: bakalářská práce / Hana Tomiczková; vedoucí práce: MUDr. Jan Fošum, Dr. theol. -- Praha, 2022. -- 59 s. Anotace Tato bakalářská práce se zabývá ctnostmi a jejich pojetím německým filosofem 20. století Josefem Pieperem. Práce se zabývá otázkou, proč jsou ctnosti základem etiky a proč jsou nezbytným předpokladem pro dobrý život ve smyslu naplněného lidského bytí. V první části práce bude v samostatných kapitolách popsáno sedm základních ctností, jejich podstata a vnímání Josefem Pieperem. Na to navazuje v závěrečné kapitole reflexe dalších autorů, jak starších, tak současných. Závěr je věnován reflexi, jaké možnosti ctnosti dnešnímu světu nabízí a čím by mohly být pro dnešního člověka přitažlivé. Klíčová slova Ctnosti, moudrost, spravedlnost, statečnost, uměřenost, víra, naděje, láska, blaženost.
Formování osobnosti žáka na prvním stupni ZŠ skrze ctnosti v rámci oboru etická výchova.
Havránková, Anežka ; Pelcová, Naděžda (vedoucí práce) ; Rybák, David (oponent)
Ve své práci zkoumám fenomén ctností ve výchově a vzdělávání, jejich význam a vliv na rozvoj osobnosti dítěte. Zabývám se tím, na čem je výchova ke ctnostem založena, z jakých filozofických myšlenek a tradic vychází a na čem v současné podobě staví. Studuji také způsob, jakým je ukotvena v RVP ZV a zajímá mne, které vzdělávací instituce a subjekty v rámci ČR se touto oblastí zabývají. Z nich uvádím ty, které mají výchovu ke ctnostem zahrnutou v uceleném edukačním programu. Mnohá z těchto zařízení našla inspiraci v zahraničí, proto do své práce zahrnuji i poznatky z jiných států. KLÍČOVÁ SLOVA Ctnosti, rozvoj osobnosti, etika, výchova, vzdělávání, hodnoty, rodina, škola
Začlenění tématu ctností do výuky žáků primární školy
Pojerová, Denisa ; Krčmářová, Tereza (vedoucí práce) ; Vondřičková, Klára (oponent)
1 Abstrakt Diplomová práce se zabývá ctnostmi u žáků na 1. stupni ZŠ. Teoretická část se zaměřuje na vysvětlení pojmu ctností a popis jednotlivých oblastí, ve kterých se ctnosti mohou objevit v rámci vzdělávání na prvním stupni ZŠ. Pozornost je věnována tomu, jak téma ctností souvisí s cíli a obsahy formulovanými v RVP ZV. V této části se také zaměřuji na uvedení kontextu morálky, kde se zaměřuji na teorie Jeana Piageta a Lawrence Kohlberga, a mravní výchovy. Dále jsou uvedené programy, projekty a pomůcky, které se zabývají rozvojem ctností, výchovou k hodnotám a morální výchovou. Cílem praktické části je pomocí akčního výzkumu navrhnout, ověřit a reflektovat čtyři lekce, které řeší, jakým způsobem lze toto téma jako obsah vzdělávání realizovat a jak žáci tomuto tématu rozumí. Podrobněji se zabývám ctnostmi úcta a empatie. Klíčová slova ctnosti, etická výchova, kompetence sociální a personální, OSV lekce, osobnostní a sociální výchova, první stupeň ZŠ, vzdělávací obsah
Fair play a pravidla ve sportu
Vejpravová, Dominika ; Parry Martínková, Irena (vedoucí práce) ; Slepičková, Irena (oponent)
Název: Fair play a pravidla ve sportu Cíle: Hlavním cílem této práce je vymezení pojmu fair play z pohledu formalismu a jeho podrobné vysvětlení, explanace souvisejících pojmů za využití příkladů z praxe a následná kritika formalismu na základě komparace s ostatními pojetími fair play. Metody: V práci byly použity metody kompilace, analýzy a syntézy. Metoda kompilace byla využita pro shrnutí zkoumaného problému na základě dostupné literatury, analýza pro vysvětlení úzce souvisejících pojmů s problematikou fair play z pohledu formalismu a syntézy pro pochopení celé problematiky na základě vysvětlených dílčích částí. Uplatnila se i metoda komparace, především v závěrečném shrnutí fair play z pohledu formalismu s ostatními pojetími. Výsledky: V práci byla vysvětlena problematika fair play a jeho vztah k pravidlům. Byly identifikovány nedostatky fair play z pohledu formalismu na základě porovnání tohoto pojetí s ostatními pojetími fair play. Klíčová slova: Fair play, pravidla, ctnosti, příklady fair play jednání, výchova
Význam etiky v sociální práci
KAŠPAROVÁ, Jana
Diplomová práce Význam etiky v sociální práci se věnuje objasnění významu etiky v sociální práci, soustřeďuje se na důležité teoretické znalosti v oblasti etiky i etických pojmů a jejím cílem je poukázat na možnosti využití etických hodnot, teorií či ctností v profesní praxi. Práce je zaměřena na představení důležitých etických pojmů a etických hodnot, dále na současnou podobu sociální práce, osobnost sociálního pracovníka, úroveň i důležitost vzdělávání a různé příklady možných etických problémů či etických dilemat, které se v praxi sociální práce mohou vyskytnout. Práce vychází z předpokladu, že současná sociální práce se nachází v období krize a její nastavení vyžaduje změnu.
Etické problémy na odděleních psychiatrické nemocnice
HOUŠKA, Jindřich
Diplomová práce se zabývá etickými problémy na odděleních psychiatrické nemocnice. Prostředí psychiatrické nemocnice v kontextu cílové skupiny psychiatrických pacientů je zdrojem eticky významných situací, které musí zdravotně sociální pracovník řešit. To na něj, jako na nástroj výkonu zdravotně sociální práce, klade vysoké nároky. Cílem diplomové práce je identifikovat eticky významné situace, navrhnout jejich řešení a následně tato řešení reflektovat na základě etických teorií, etických kodexů, vnitřních pravidel psychiatrické nemocnice a dalších zákonných norem. Tomuto cíli je přizpůsobena i struktura práce, kdy nejprve vymezuji prostředí nemocnice, popisuji cílovou skupinu, profesi zdravotně sociálního pracovníka a následně vymezuji význam vybraných etických teorií a etických kodexů. Následně popisuji identifikované etické problémy, navrhuji jejich řešení a tato řešení reflektuji. V poslední části této práce, diskusi, se zamýšlím nad předběžným etickým rozuměním, jakožto základem pro identifikaci etických problémů a uvažuji nad tím, jaké další faktory hrají roli v dosahování nápravy etických problémů.
Tomášova etika ctností z pohledu filosofie a psychologie
KILBERGR, Pavel
Práce se zabývá pojetím etiky ctností v kontextu Teologické sumy. Základy čerpá z klasické filosofie antických myslitelů. Platónovo paralelní pojetí člověka s obcí a jeho prostý systém ctností je prvním pohledem. Druhým pohledem je Aristotelovo členění na rozumové a morální ctnosti, jež téma začíná komplikovat. Stoický přínos poukazuje na slepou uličku dualistického vidění světa a člověka. Tomáš Akvinský navazuje na tuto filosofickou tradici, kterou rozvíjí svým pojetím kardinálních a teologálních ctností. Kardinální ctnosti jsou v člověku zakotveny skrze habity, a proto je vztah habitů, dispozic a způsobilostí klíčovým tématem. Ctnosti jsou tak bytostnou součástí lidské osoby. Psychologie se setkává s tímto tématem skrze psychologii osobnosti, kde paralelou ke ctnostem jsou specifické vlastnosti. Téma ctností je však pro současnou psychologii stále otevřenou otázkou a výzvou.
Rozvoj křesťanských morálních ctností u dětí mladšího školního věku prostřednictvím pohádek
BLOUDKOVÁ, Jana
Práce se zabývá otázkou rozvoje křesťanských morálních ctností u dětí mladšího školního věku prostřednictvím pohádek. Nejprve definuje a popisuje křesťanskou spiritualitu, morální teologii a křesťanské morální ctnosti, přednostně ctnosti Kardinální a Božské. Také popisuje neřest a sedm smrtelných hříchů. Poté charakterizuje stádium dětí mladšího školního věku včetně morálních schopností a náboženské zralosti. V poslední kapitole práce definuje a charakterizuje pohádku, zabývá se jejím významem pro rozvoj dětí, včetně hlediska morální hodnoty pohádky a jejího náboženského obsahu. Sleduje a popisuje křesťanské morální ctnosti v pohádkách a odpovídá na otázku po cíli práce, kdy shledává pohádky vhodným prostředkem pro rozvoj křesťanských morálních ctností u dětí mladšího školního věku pro jejich způsob, jakým předávají základní morální hodnoty včetně křesťanských morálních ctností.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 14 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.